PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH I PROFILAKTYCZNYCH

NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ „PIANO” WC ZŁUCHOWIE
SZKOŁY FILIALNEJ NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ "PIANO" W CZŁUCHOWIE ODDZIAŁ W CHOJNICACH

W ROKU SZKOLNYM 2023/2024

CEL:

  • UCZEŃ POZNAJE ZASADY WŁAŚCIWEGO ZACHOWANIA I STARA SIĘ POSTĘPOWAĆ WEDŁUG NICH,

  • UCZEŃ STARA SIĘ UNIKAĆ ZAGROŻEŃ WYSTĘPUJĄCYCH W JEGO OTOCZENIU,

  • UCZEŃ UMIE ZACHOWAĆ SIĘ W SYTUACJI ZAGROŻENIA;

EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH:

Uczeń:

  • szanuje osoby, z którymi się spotyka (bez względu na ich wiek, płeć, rasę, wyznanie, stan zdrowia, wykonywany zawód) - okazuje im to zarówno w słowach, jak i w działaniu,

  • stosuje w praktyce zwroty grzecznościowe,

  • płynnie się wysławia, w jasny sposób wyraża swoje myśli, budując wypowiedź nie używa zwrotów powszechnie uznawanych za wulgarne,

  • ma świadomość zagrożeń, z jakimi może się spotkać w swoim najbliższym otoczeniu,

  • wie, jak zachować się w sytuacji kryzysowej,

  • zna symbole narodowe oraz regionalne - odnosi się do nich z należytym szacunkiem,

  • aktywnie uczestniczy w kultywowaniu tradycji państwa, regionu oraz szkoły,

  • potrafi dobrze się zachowywać w szkole i poza nią,


  • świadomie dba o swój stan zdrowia;

  • poznaje własne zasoby, m. in. zainteresowania, zdolności i uzdolnienia; mocne i słabe strony jako potencjalne obszary rozwoju, ograniczenia, kompetencje (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycje zawodowych, stan zdrowia;

  • poznaje świat zawodów i rynek pracy, m. in. poznaje zawody i uczy się, wyszukiwać oraz przetwarzać informacje o zawodach;

  • wie, że człowiek uczy się przez całe życie;

  • planuje własny rozwój i podejmuje pierwsze decyzje edukacyjno-zawodowe;

  • respektuje reguły wzajemnego szacunku w cyberprzestrzeni,

  • respektuje reguły sanitarne..


METODY PRACY:

  • gry i zabawy,

  • dyskusje na forum grupy,

  • scenki rodzajowe oraz symulacje,

  • twórczość artystyczna dzieci (muzyczna, techniczna, plastyczna, teatralna, pisarska etc.),

  • dramaterapia,

  • treningi umiejętności (w tym kompetencji społecznych oraz emocjonalnych),

  • warsztaty poznawczo-doskonalące,

  • wycieczki tematyczne oraz turystyczno krajoznawcze,

  • wyjazdy śródroczne;



FORMY PRACY:

  • praca indywidualna,

  • praca zespołowa;

Obszary i cele

Sposób realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Ewaluacja

Dziecko w rodzinie i grupie rówieśniczej:

  • kształtowanie prawidłowych relacji między szkołą a uczniem i jego rodziną (opiekunami),

  • wsparcie dla rodziny jako środowiska dostarczającego dziecku wzorów zachowań,

  • pobudzanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej i klasowej,

  • kształtowanie oraz doskonalenie umiejętności prawidłowego sygnalizowania swoich potrzeb przez ucznia,

  • kształtowanie i doskonalenie umiejętności oceny własnych możliwości przez ucznia,

  • współtworzenie, a w konsekwencji respektowanie przez ucznia norm grupowych,

  • wzbudzanie u ucznia poczucia współodpowiedzialności za działania grupy;

 

 

 

  • zebrania z rodzicami,

  • spotkania indywidualne z uczniami oraz rodzicami,

  • spotkania integracyjne dla społeczności szkolnej,

  • wspólne organizowanie imprez oraz uroczystości szkolnych (klasowych),

  • organizowanie wycieczek oraz wyjazdów,

  • konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów klasowych oraz szkolnych przy pomocy technik TOC,

  • wspólne (wraz z uczniami) budowanie regulaminów oraz zbiorów zasad postępowania
    w klasie i świetlicy,

  • aktywne uczestnictwo w projekcie Duże sprawy w małych głowach;

cały rok

  • Dyrektor placówki,

  • wychowawcy klas,

  • wychowawcy świetlicy,

  • pedagog szkolny,

  • pedagog specjalny,

  • psycholog szkolny;

  • obserwacja,

  • techniki socjometr-yczne;

Normy dobrego zachowania:

  • zapoznanie uczniów z regulaminem szkoły,

  • kształtowanie tolerancyjnej postawy oraz szacunku wobec drugiego człowieka,

  • pobudzanie u dzieci potrzeby stosowania zwrotów grzecznościowych;

 

 

  • pogadanki i rozmowy,

  • drama i zajęcia teatralne,

  • korzystanie podczas zajęć z literatury propagującej właściwe reakcje oraz sposoby postępowania, a także zachowania wobec innych osób,

  • organizowanie akcji charytatywnych, m. in. zbiórek nakrętek;

cały rok

  • Dyrektor placówki,

  • wychowawcy klas,

  • wychowawcy świetlicy,

  • pedagog szkolny,

  • pedagog specjalny,

  • psycholog szkolny;

  • obserwacja;

Zachowanie się w sytuacjach trudnych:

  • nauka rozumienia pojęć (stosownie do wieku i możliwości ucznia): norma, prawo, obowiązek, godność, tolerancja,

  • kształtowanie świadomości własnych praw,

  • zaznajomienie z instytucjami pomocowymi,

  • nauka rozróżnienia dobra i zła,

  • trening umiejętności interpersonalnych - kształtowanie postawy asertywnej,

  • pobudzanie czujności w sytuacji kryzysowej;

  • uświadomienie sensu regulaminów
    i zasad bezpieczeństwa oraz rozwijanie umiejętności ich zastosowania;

 

 

  • scenki sytuacyjne oraz drama,

  • rozmowy,

  • techniki twórcze oraz artystyczne, np. terapia poprzez sztukę,

  • spotkania z przedstawicielami służb publicznych,

  • realizacja zadań przewidzianych w Planie Pracy Świetlicy Szkolnej (np. Dzień Bezpiecznego Internetu, Dzień Dziecka),

  • zajęcia profilaktyczno-wychowawcze,

  • Trening Zastępowania Agresji,

  • Trening asertywności;

cały rok

  • pedagog szkolny,

  • pedagog specjalny,

  • psycholog szkolny,

  • wychowawcy klas,

  • nauczyciele przedmiotowi,

  • wychowawcy świetlicy;

  • obserwacja,

  • przegląd twórczości;

Edukacja prozdrowotna
i proekologiczna:

  • kształtowanie nawyku dbania
    o higienę osobistą i właściwe odżywianie,

  • kształtowanie świadomości oraz higieny cyfrowej,

  • propagowanie aktywności fizycznej,

  • zaznajomienie z profilaktyką
    i możliwościami leczenia niektórych chorób,

  • uświadomienie zagrożenia chorobami cywilizacyjnymi, m.in. grypą, szczególnie jej nowymi odmianami, jak np. grypą oraz chorobą COVID-19,

  • uświadomienie zasad szczególnego dbania o zdrowie i higienę
    w dobie chorób cywilizacyjnych,

  • wprowadzenie w profilaktykę chorób nowotworowych, psychicznyh grypy przez propagowanie właściwych zachowań oraz informowanie dzieci o ryzykownych skutkach niewłaściwych zachowań,

  • ostrzeganie przed środkami niewiadomego pochodzenia,

  • pobudzanie świadomości ekologicznej,

  • kształtowanie postawy szanującej prawa zwierząt,

  • kształtowanie rozumienia istoty oszczędzania;

 

 

  • rozmowy i dyskusje,

  • spotkania z pielęgniarką szkolną,

  • codzienna praca z uczniem,

  • udział w Akcji Sprzątania Świata,

  • Obchody Dnia Ziemi,

  • Obchody Dnia Wody,

  • zbiórki karmy dla zwierząt,

  • spotkania z pracownikiem Nadleśnictwa,

  • realizacja programu SKO;

cały rok

  • pielęgniarka szkolna,

  • wychowawcy klas,

  • wychowawcy świetlicy,

  • pedagog szkolny,

  • opiekun SKO;

  • obserwacja;

Współpraca ze środowiskiem lokalnym:

  • prezentacja swej twórczości jako klucz do wzmacniania więzi ze środowiskiem lokalnym,

  • poznanie najbliższej okolicy ucznia, m. in. zabytków architektonicznych oraz pomników przyrody,

  • przybliżanie tradycji związanych
    z regionem,

  • kształtowanie poczucia przynależności do środowiska lokalnego i regionu;

  • koncerty,

  • kiermasze,

  • wystawy,

  • wyjścia w teren oraz wycieczki,

  • organizowanie imprez i uroczystości w placówce,

  • (współ-)organizowanie imprez i uroczystości w środowisku lokalnym,

  • aktywne uczestnictwo w życiu lokalnej społeczności,

  • aktywny udział w konkursach oraz przeglądach;

cały rok

  • pedagog szkolny,

  • psycholog szkolny

  • wychowawcy klas,

  • nauczyciele przedmiotowi

  • wychowawcy świetlicy;

  • obserwacja,

  • przegląd twórczości
    i jej analiza;

Ojczyzna i jej symbole:

  • poznanie symboli narodowych,

  • nauka należytego szacunku wobec symboli narodowych;

  • nauka Hymnu Państwowego,

  • prezentacja symboli narodowych,

  • nauka godnego zachowania się wobec symboli narodowych;

  • wrzesień,

  • listopad,

  • maj,

  • czerwiec;

  • wychowawcy klas,

  • pedagog szkolny,

  • psycholog szkolny;

 

  • obserwacja;

Wspieranie rozwoju uczniów:

  • umożliwienie uczniom rozwijania uzdolnień i zainteresowań,

  • zachęcanie do czytelnictwa
    i korzystania z technik multimedialnych,

  • kształtowanie właściwych postaw
    i zachowań społecznych,

  • pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

  • stosowanie zindywidualizowanego podejścia do ucznia na zajęciach dydaktycznych i wychowawczych,

  • organizacja zajęć dodatkowych
    i pozalekcyjnych;

  • organizacja zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniami
    o potrzebie kształcenia specjalnego,

  • współpraca z Miejską Biblioteką Publicznie w Człuchowie,

  • przygotowywanie i motywowanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach,

  • współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną;

cały rok

  • wychowawcy klas,

  • nauczyciele przedmiotowi,

  • wychowawcy świetlicy,

  • pedagog szkolny,

  • pedagog specjalny,

  • psycholog szkolny;

 

  • obserwacja,

  • analiza dokumentów

 

 

 

 

 

 

Orientacja zawodowa:

A. poznanie siebie i własnych zasobów - uczeń:

  • określa, co lubi robić i co robi dobrze,

  • podaje przykłady różnych zainteresowań,

  • podejmuje działania i opisuje, co
    z nich wyniknęło dla niego i dla innych,

  • opowiada o sobie w grupie rówieśniczej;

B.świat zawodów i rynek pracy:

  • odgrywa różne role zawodowe
    w zabawie,

  • podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie - identyfikuje
    i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby,

  • opisuje różne funkcje pracy wykonywanej przez człowieka na wybranych przykładach,

  • wskazuje zawody zaangażowane
    w powstawanie produktów codziennego użytku oraz
    w zdarzenia, w których uczestniczy,

  • podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie
    z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny,

  • wskazuje związki pomiędzy zainteresowaniami a pracą zawodową;

C. rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie:

  • nazywa etapy edukacji – bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej,

  • nazywa czynności, których lubi się uczyć;

D. planowanie własnego rozwoju
i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych:

  • opowiada, kim chciałoby zostać,

  • na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu,

  • podejmuje próby decydowania
    w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.

 

  • stosowanie zindywidualizowanego podejścia do ucznia na zajęciach dydaktycznych i wychowawczych,

  • organizacja zajęć dodatkowych
    i pozalekcyjnych;

  • organizacja zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniami
    o potrzebie kształcenia specjalnego,

  • współpraca z Miejską Biblioteką Publicznie w Człuchowie,

  • przygotowywanie i motywowanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach,

  • współpraca z lokalnymi firmami
    i instytucjami,

  • współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną;

 

cały rok

 

  • pedagog szkolny,

  • psycholog szkolny;

  • doradca zawodowy,

  • wychowawcy klas,

  • nauczyciele przedmiotowi,

  • wychowawcy śwetlicy;

 

  • obserwacja,

  • analiza dokumentacji uczniów,

  • przegląd twórczości uczniów,

  • stosowanie technik pomiarów pedagogicznych;

Wsparcie dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym.

  • pedagog szkolny,

  • aklimatyzacja,

  • wsparcie psychiczne

  • wsparcie w pokonaniu bariery językowej

  • wsparcie w pokonaniu problemów dydaktycznych, wychowawczych.

 

 




 

cały rok

  • pedagog szkolny,

  • psycholog szkolny;

  • doradca zawodowy,

  • wychowawcy klas,

  • nauczyciele przedmiotowi,

wychowawcy śwetlicy;

 






Opracowanie: dr Magdalena Hinc-Wirkus