Obszary i cele
|
Sposób realizacji
|
Termin
|
Osoby odpowiedzialne
|
Ewaluacja
|
Dziecko w rodzinie i grupie rówieśniczej:
-
kształtowanie prawidłowych relacji między szkołą a uczniem i jego rodziną (opiekunami),
-
wsparcie dla rodziny jako środowiska dostarczającego dziecku wzorów zachowań,
-
pobudzanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej i klasowej,
-
kształtowanie oraz doskonalenie umiejętności prawidłowego sygnalizowania swoich potrzeb przez ucznia,
-
kształtowanie i doskonalenie umiejętności oceny własnych możliwości przez ucznia,
-
współtworzenie, a w konsekwencji respektowanie przez ucznia norm grupowych,
-
wzbudzanie u ucznia poczucia współodpowiedzialności za działania grupy;
|
-
zebrania z rodzicami,
-
spotkania indywidualne z uczniami oraz rodzicami,
-
spotkania integracyjne dla społeczności szkolnej,
-
wspólne organizowanie imprez oraz uroczystości szkolnych (klasowych),
-
organizowanie wycieczek oraz wyjazdów,
-
konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów klasowych oraz szkolnych przy pomocy technik TOC,
-
wspólne (wraz z uczniami) budowanie regulaminów oraz zbiorów zasad postępowania w klasie i świetlicy,
-
aktywne uczestnictwo w projekcie Duże sprawy w małych głowach;
|
cały rok
|
-
wychowawcy klas,
-
wychowawcy świetlicy,
-
pedagog szkolny,
-
pedagog specjalny,
-
psycholog szkolny;
|
|
Normy dobrego zachowania:
-
zapoznanie uczniów z regulaminem szkoły,
-
kształtowanie tolerancyjnej postawy oraz szacunku wobec drugiego człowieka,
-
pobudzanie u dzieci potrzeby stosowania zwrotów grzecznościowych;
|
-
pogadanki i rozmowy,
-
drama i zajęcia teatralne,
-
korzystanie podczas zajęć z literatury propagującej właściwe reakcje oraz sposoby postępowania, a także zachowania wobec innych osób,
-
organizowanie akcji charytatywnych, m. in. zbiórek nakrętek;
|
cały rok
|
-
wychowawcy świetlicy,
-
pedagog szkolny,
-
pedagog specjalny,
-
psycholog szkolny;
|
|
Zachowanie się w sytuacjach trudnych:
-
nauka rozumienia pojęć (stosownie do wieku i możliwości ucznia): norma, prawo, obowiązek, godność, tolerancja,
-
kształtowanie świadomości własnych praw,
-
zaznajomienie z instytucjami pomocowymi,
-
nauka rozróżnienia dobra i zła,
-
trening umiejętności interpersonalnych - kształtowanie postawy asertywnej,
-
pobudzanie czujności w sytuacji kryzysowej;
-
uświadomienie sensu regulaminów i zasad bezpieczeństwa oraz rozwijanie umiejętności ich zastosowania;
|
-
scenki sytuacyjne oraz drama,
-
rozmowy,
-
techniki twórcze oraz artystyczne, np. terapia poprzez sztukę,
-
spotkania z przedstawicielami służb publicznych,
-
realizacja zadań przewidzianych w Planie Pracy Świetlicy Szkolnej (np. Dzień Bezpiecznego Internetu, Dzień Dziecka),
-
zajęcia profilaktyczno-wychowawcze,
-
Trening Zastępowania Agresji,
-
Trening asertywności;
|
cały rok
|
|
-
obserwacja,
-
przegląd twórczości;
|
Edukacja prozdrowotna i proekologiczna:
-
kształtowanie nawyku dbania o higienę osobistą i właściwe odżywianie,
-
kształtowanie świadomości oraz higieny cyfrowej,
-
propagowanie aktywności fizycznej,
-
zaznajomienie z profilaktyką i możliwościami leczenia niektórych chorób,
-
uświadomienie zagrożenia chorobami cywilizacyjnymi, m.in. grypą, szczególnie jej nowymi odmianami, jak np. grypą oraz chorobą COVID-19,
-
uświadomienie zasad szczególnego dbania o zdrowie i higienę w dobie chorób cywilizacyjnych,
-
wprowadzenie w profilaktykę chorób nowotworowych, psychicznyh grypy przez propagowanie właściwych zachowań oraz informowanie dzieci o ryzykownych skutkach niewłaściwych zachowań,
-
ostrzeganie przed środkami niewiadomego pochodzenia,
-
pobudzanie świadomości ekologicznej,
-
kształtowanie postawy szanującej prawa zwierząt,
-
kształtowanie rozumienia istoty oszczędzania;
|
-
rozmowy i dyskusje,
-
spotkania z pielęgniarką szkolną,
-
codzienna praca z uczniem,
-
udział w Akcji Sprzątania Świata,
-
Obchody Dnia Ziemi,
-
Obchody Dnia Wody,
-
zbiórki karmy dla zwierząt,
-
spotkania z pracownikiem Nadleśnictwa,
-
realizacja programu SKO;
|
cały rok
|
-
pielęgniarka szkolna,
-
wychowawcy klas,
-
wychowawcy świetlicy,
-
pedagog szkolny,
-
opiekun SKO;
|
|
Współpraca ze środowiskiem lokalnym:
-
prezentacja swej twórczości jako klucz do wzmacniania więzi ze środowiskiem lokalnym,
-
poznanie najbliższej okolicy ucznia, m. in. zabytków architektonicznych oraz pomników przyrody,
-
przybliżanie tradycji związanych z regionem,
-
kształtowanie poczucia przynależności do środowiska lokalnego i regionu;
|
-
koncerty,
-
kiermasze,
-
wystawy,
-
wyjścia w teren oraz wycieczki,
-
organizowanie imprez i uroczystości w placówce,
-
(współ-)organizowanie imprez i uroczystości w środowisku lokalnym,
-
aktywne uczestnictwo w życiu lokalnej społeczności,
-
aktywny udział w konkursach oraz przeglądach;
|
cały rok
|
-
pedagog szkolny,
-
psycholog szkolny
-
wychowawcy klas,
-
nauczyciele przedmiotowi
-
wychowawcy świetlicy;
|
|
Ojczyzna i jej symbole:
|
|
-
wrzesień,
-
listopad,
-
maj,
-
czerwiec;
|
-
wychowawcy klas,
-
pedagog szkolny,
-
psycholog szkolny;
|
|
Wspieranie rozwoju uczniów:
-
umożliwienie uczniom rozwijania uzdolnień i zainteresowań,
-
zachęcanie do czytelnictwa i korzystania z technik multimedialnych,
-
kształtowanie właściwych postaw i zachowań społecznych,
-
pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
|
-
stosowanie zindywidualizowanego podejścia do ucznia na zajęciach dydaktycznych i wychowawczych,
-
organizacja zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych;
-
organizacja zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
-
współpraca z Miejską Biblioteką Publicznie w Człuchowie,
-
przygotowywanie i motywowanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach,
-
współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną;
|
cały rok
|
|
-
obserwacja,
-
analiza dokumentów
|
|
|
|
|
|
Orientacja zawodowa:
A. poznanie siebie i własnych zasobów - uczeń:
-
określa, co lubi robić i co robi dobrze,
-
podaje przykłady różnych zainteresowań,
-
podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych,
-
opowiada o sobie w grupie rówieśniczej;
B.świat zawodów i rynek pracy:
-
odgrywa różne role zawodowe w zabawie,
-
podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie - identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby,
-
opisuje różne funkcje pracy wykonywanej przez człowieka na wybranych przykładach,
-
wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których uczestniczy,
-
podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny,
-
wskazuje związki pomiędzy zainteresowaniami a pracą zawodową;
C. rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie:
-
nazywa etapy edukacji – bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej,
-
nazywa czynności, których lubi się uczyć;
D. planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych:
-
opowiada, kim chciałoby zostać,
-
na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu,
-
podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.
|
-
stosowanie zindywidualizowanego podejścia do ucznia na zajęciach dydaktycznych i wychowawczych,
-
organizacja zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych;
-
organizacja zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
-
współpraca z Miejską Biblioteką Publicznie w Człuchowie,
-
przygotowywanie i motywowanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach,
-
współpraca z lokalnymi firmami i instytucjami,
-
współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną;
|
cały rok
|
|
-
obserwacja,
-
analiza dokumentacji uczniów,
-
przegląd twórczości uczniów,
-
stosowanie technik pomiarów pedagogicznych;
|
Wsparcie dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym.
|
|
cały rok
|
wychowawcy śwetlicy;
|
|